Metodologia Restograf


Restograf.ro contine informatii despre piata gastronomica bucuresteana, in general, informatii detaliate despre restaurante, bistrouri, cafenele si alte localuri in care cineva poate manca asezat la o masa, precum si evaluari ale acestora si comentarii din partea cititorilor. Datorita subiectivitatii intrinseci si a reprezentativitatii statistice limitate a actului de evaluare asupra unui obiect de o asemenea natura, am impartit rezultatele dupa principiul uniformitatii si consistentei sistemului de criterii folosit in fiecare caz. Astfel, opiniile noastre sunt intotdeauna separate de cele ale cititorilor (in primul rand, din cauza implicatiilor anonimatului), de cele ale personalitatilor citate si de cele insele ale celor evaluati.

Restograf.ro lucreaza cu 6 instrumente: Restaurante, Filtre, Topuri, Articole, Stiri si Forum, concepute si realizate in felul urmator:



1. Restaurante


1.1 Informatiile generale

Incercam intotdeauna sa le obtinem direct de la sursa, prin contact direct: vizita, telefon, e-mail etc. Cand nu este posibil, folosim, temporar, datele din alte surse publice de informare.

Informatiile despre proprietari sunt obtinute intreband direct personalul localului. Cand nu ni le dau (adesea!), le obtinem de la Registrul Comertului, de la cititorii Restograf sau din diverse alte surse de informare. Cu toate eforturile noastrea de a asigura informatii exacte, e posibil ca unele date sa fie eronate sau incomplete. Prin urmare, va rugam sa tratati aceste informatii cu circumspectia specifica acestui context. Eventualele erori, lipsuri sau stangacii ar trebui puse pe seama resurselor limitate pe care le avem la dispozitie in acest moment pentru un astfel de demers jurnalistic, si nu pe reaua noastra credinta.


1.2 Evaluari


1.2.1 Evaluarea Restograf

Evaluarile sunt facute de pe pozitia consumatorului mediu avizat, client obisnuit si frecvent al restaurantelor de toate felurile, in Romania si in strainatate. Nu sunt cele ale unor maestri bucatari sau ale altor mari specialisti in arta culinara si nu sunt facute folosind criteriile lor de apreciere. Cand vom avea si astfel de evaluari, le vom prezenta separat, intr-o rubrica distincta.


1.2.1.1 Criterii de evaluare

1. Calitatea si prezentarea mancarii
2. Ambianta: exterior (zona, vecinatatea, cladirea & gradina etc.), amenajarea  (decoruri, mobilier, aranjarea mesei, curatenie etc.),  atmosfera (in functie de cat de plin e, in special)
3. Calitatea serviciilor


1.2.1.2 Notarea

Restograf da note de la 1 la 10 pentru fiecare criteriu. Pentru usurinta citirii, in fisa restaurantului rezultatele sunt reprezentate pe o scala cu 5 stelute cu urmatoarea corespondenta intre nota pentru fiecare criteriu si numarul de stelute:

• 10           = *****
• 9             = ****
• 7-8          = ***
• 5-6          = **
• 1-4          = *


Totalul se calculeaza ca medie ponderata, in care mancarea are pondere 4, ambianta pondere 2 iar serviciile pondere 1.

Exemplu:

• mancare              = 9                                              mancare            = 8
• servicii                = 8                                              servicii               = 9
• ambianta             = 8                                              ambianta            = 8


Total = (9+9+9+9+8+8+8)/7 = 8.57 (****)                   Total = (8+8+8+8+9+9+8)/7 = 8.29 (***)

Corespondenta dintre nota TOTALA si reprezentarea grafica (numarul de *) in fisa restaurantului:

• 9.50 – 10              =  *****
• 8.75 – 9.49            =  ****
• 7.00 – 8.74            =  ***
• 5.00 – 6.99            =  **
• 1.00 – 4.99            =  *


Observatii

• Pentru mancare, notarea se face relativ la tipul de bucatarie, pentru o comparare mai obiectiva a restaurantelor intre ele. Astfel, evaluatorul (noi sau cititorii) ar putea considera o mancare frantuzeasca notata cu 8 mai buna decat una indiana notata cu 9, fara ca aceasta sa fie o contradictie. De aceea, recomandam tratarea cu prudenta a analizei comparative a restaurantelor din categorii diferite.
• Am pus ponderea cea mai mica la servicii deoarece evaluarea lor e foarte subiectiva si serviciile pot diferi foarte mult de la un osparat la altul. Prin urmare, am incercat sa reducem la maximum ponderea acestei subiectivitati in evaluarea (nota) finala (Total)
• Nota 10 la mancare e data pentru restaurantele la care tot ce am mancat a fost foarte bun sau bun; Nota 9 e data, de regula, cand mancarea e buna si foarte buna, in general, si sunt cateva feluri considerate mediocre. De regula, un restaurant la care primim cel putin un fel de mancare ce nu poate fi mancat (ramane in farfurie), nu poate avea mai mult de 8 la mancare.
• Nota 10 la ambianta e acordata restaurantelor foarte bine amenajate, insa numai cu conditia ca atmosfera sa fie animata si placuta. Astfel, restaurante excelent amenajate nu primesc 10 daca sunt mai tot timpul goale.
• Data evaluarii e marcata vizibil pe site. De luat in considerare eventualele schimbari in perioada scursa de la acel moment!
• NU folosim principiul – asa cum fac multi – conform caruia nota maxima  (10 = *****) certifica EXCLUSIV perfectiune si, prin urmare, nu se acorda niciodata.


1.2.2 Evaluarea cititorilor

Cititorii pot face propriile evaluari, dupa acelasi sistem de criterii si algoritm de notare (de la 1 la 10, reprezentare grafica cu *) ca acela al Restograf. Evaluarile se cumuleaza si se mediaza, rezultatul final afisat pe site fiind ajustat instantaneu.


1.3 Preferintele Personalitatilor

Personalitatile din diverse domenii incluse in sondajele noastre sunt rugate sa ne dea numele restaurantelor la care le place sa mearga (oricate), fara a le cere alte aprecieri, evaluari sau ierarhizari. Fiecare restaurant mentionat primeste 1 punct. In fisa restaurantului si in topuri vor fi inscrise numarul total de mentionari si lista personalitatilor care l-au mentionat.


1.4 Autoprezentare

Prezentarea pe care restaurantele si-o fac ele insele, cu materiale proprii: teste, articole, comentarii, evenimente, fotografii, fisiere atasate (meniuri, referinte, video etc.) etc.


1.5 Comentariile cititorilor

Sectiune de tip « forum » in care fiecare cititor isi poate prezenta experientele, isi poate exprima opiniile si le poate comenta pe ale celorlalti, respectand regulile obisnuite de interactiune sociala specifice Internetului. Nu vom elimina sau schimba cuvinte sau pasaje din texte, insa ne rezervam dreptul sa eliminam in totalitate, fara explicatii, comentarii care nu respecta normele elementare de comunicare civilizata.



2. Filtre

Instrument de identificare a restaurantelor folosind o grila de filtrare ce contine principalele criterii de selectie:

Tipul restaurantului

• Restograf contine numai localurile la care se poate manca ceva (oricat de sumar) asezat la o masa.
• “Restaurant” e o categorie globala, care include si braseriile, bistrourile, terasele etc.
• “Cafenea/Club/Pub” si “Patiserie” si “Snack” sunt incluse numai daca servesc ceva de mancare la masa (sandviciuri si salate, patiserie si lactate, salamuri, branzeturi si vin etc.). Nu sunt incluse cofetariile, barurile, patiseriile sau magazinele care vand exclusiv pentru acasa.


Pozitionare

• La restaurantele evaluate pozitionarea e apreciata de catre noi. La cele neevaluate pozitionarea e apreciata de reprezentantii localului respectiv care au completat chestionarul.


Dominanta

• “Delicateria” e o categorie distincta introdusa pentru a grupa magazinele de produse fine care au si mese la care pot fi facute degustari ale acestor produse si sunt servite cateva feluri simple de mancare.



Bucatarie

• E specificata bucataria dominanta din meniul localului respectiv. In cazul in care un restaurant are mai multe bucatarii cu ponderi relativ egale in meniu, sunt trecute toate (cel mult doua).




Pret/ meniu

• Suma aproximeaza pretul unui meniu complet (antreu, fel principal, desert, apa, cafea, jumatate de sticla cu vin) pentru o persoana, cu feluri de mancare din jumatatea superioara a meniului (de pilda, vita e luata ca referinta, cand exista in meniu)


Listarea dupa nume

• Puteti lista toate restaurantele al caror nume incepe cu litera selectata. Aceasta optiune ANULEAZA toate celelalte criterii de filtrare.


Localizarea pe harta

• E un criteriu de filtrare ADITIONAL celor din grila principala (se adauga acestora). Daca selectati raza de vizualizare, veti obtine lista localurilor din perimetrul respectiv (cercul albastru) si care indeplinesc si celelalte criterii. Resetarea filtrului asociat hartii se poate face si separat de resetul global al criteriilor de filtrare.
• Click pe markerul corespunzator localului depistat va da informatii suplimentare despre acesta si va poate duce (link) catre fisa acestuia.



Atentie: cu cat filtrul e mai complex si cu cat numarul localurilor gasite e mai mare, cu atat timpul de procesare e mai lung.



3. Topuri

Pentru moment, avem 3 Topuri distincte (prezentate separat):

• Topul Restograf
• Topul Cititorilor
• Topul VIP-urilor


Primele doua sunt realizate pe baza criteriilor si a sistemului de notare prezentate in capitolul Restaurante de mai sus.

Topul VIP-urilor se face prin cumularea numarului de mentionari din partea personalitatilor.

In viitor vom include si alte topuri relevante, personale sau de grup (profesionale): ale unor personalitati, ale unor organizatii/ asociatii etc.



4. Articole

Publicam toate articolele care intra in sfera noastra de interes si la scrierea carora au fost respectate normele obisnuite de exprimare sociala, indiferent de autor sau de punctul de vedere exprimat. Pentru inceput, impartirea va fi facuta pe urmatoarele categorii:

• Recenzii
• Alte subiete
• Prezentari: texte si documente trimise de catre restaurante


Responsabilitatea pentru validitatea si corectitudinea informatiilor prezentate in articole apartine exclusiv autorilor si nu ne implica pe noi in niciun fel.



5. Stiri

Stiri si informatii primite de la cititori sau culese de catre redactorii nostri din diverse surse. Ca in orice demers de tip jurnalistic, informatiile trebuie privite cu discernamant si cu spirit critic. Eventualele erori, lipsuri sau stangacii ar trebui puse pe seama resurselor limitate pe care le avem la dispozitie in acest moment pentru un astfel de demers jurnalistic, si nu pe reaua noastra credinta.



6. Forum

Sectiune distincta a Restograf, separata de comentariile pe care cititorii le pot face despre fiecare restaurant, articol sau stire in parte.

In Forumul restograf citotorii pot comenta pe marginea subiectelor lansate spre dezbatere sau pe marginea comentariilor altor cititori sau pot lansa ei insisi noi teme de dezbatere.



* * * * * * * *



Va rugam sa ne trimiteti sugestiile si propunerile de imbunatatire a metodologiei pe adresa redactia@restograf.ro. Va multumim!