10 metode prin care restaurantele te fac sa cheltuiesti mai mult

20 octombrie 2015 | Noutati

Daca ti s-a intamplat ca macar o data sa platesti intr-un restaurant mai mult decat ti-ai propus initial, este foarte posibil sa nu fie in totalitate vina ta.

Putini dintre cei care patesc acest lucru stiu ca, de fapt, restaurantele se folosesc de tot felul de trucuri psihologice pentru a-si face clientii sa cheltuiasca cat mai mult.

Iata 10 dintre aceste metode, folosite mai ales in restaurantele din orasele turistice sau in lanturile de restaurante.

1. Preturi fara moneda 

Nu de putine ori ni s-a intamplat sa dam peste meniuri in care pretul este trecut doar in cifre, fara moneda in care trebuie achitata nota. Acest lucru se intampla pentru a te face sa uiti ca vei cheltui bani in localul respectiv. Astfel, esti mult mai generos.

Meniu cu preturi fara moneda // sursa foto:
Meniu cu preturi fara moneda // sursa foto: Distractify.com

2. Produse momeala

Se intampla ca de multe ori, meniurile din restaurante contin produse cu preturi exorbitante (uneori, te si intrebi daca le comanda vreodata cineva). De fapt, este vorba despre produse momeala, folosite pentru a indrepta atentia clientului catre produsele similare, dar mai ieftine. De fapt, restul de produse (care sunt tot scumpe) vor parea mult mai ieftine in comparatie cu cele care au pretul format din cifre cu mai multa greutate. De exemplu, un platou de 70 de lei, va parea ieftin in comparatie cu unule de 140 de lei. Nu?

3. Zecimale inselatoare

Ne-am obisnuit cu totii ca preturile care se termina in „,99” nu reprezinta calitatea, iar produsele trecute astfel in meniurile restaurantelor au inceput sa fie evitate. Drept urmare, designerii de meniuri au recurs la un alt truc: alte zecimale inselatoare, dar mai prietenoase. De exemplu, in loc de 39,99 lei – 39,95 lei.

meniu2
Zecimale inselatoare // sursa foto: Distractify.com

4. Descrieri care te vrajesc 

Mai multe studii au aratat ca produsele cu descrieri mai stufoase si mai frumoase sunt mult mai atragatoare. Cand vine vorba de restaurante, s-a constatat ca felurile de mancare cu descrieri mai complexe au ridicat vanzarile cu 27%, in comparatie cu felurile de mancare fara descriere.

5. Denumiri familiare

In general, cu totii suntem mai atrasi de produsele cu denumiri care ne activeaza nostalgia. De exemplu, s-a constatat ca felurile de mancare cu denumiri precum: Supa de pui ca la mama acasa sau Tocanita asa cum facea bunica etc., sunt mult mai populare decat aceleasi feluri de mancare care sunt semnalizate in meniu prin denumirile lor simple: supa de pui, tocanita de porc etc..

6. Denumiri pompoase

Conform psihologului experimental Charles Spence, de la Universitatea Oxford, denumirile etnice sau geografice, cum ar fi un nume italian sau listarea preparatului cu numele sau intr-o limba straina, atrag mai mult atentia si starnesc apetitul.

7. Fara ceasuri

De obicei, in restaurante nu prea sunt agatate ceasuri. Se pare ca atunci cand pierzi notiunea timpului, esti tentat sa consumi mai mult. Un ceas pe perete, care sa-ti aminteasca constant ca timpul trece, te va face sa-ti dai seama ca mai ai si alte treburi.

8. Clasic vs. pop

Un alt studiu efectuat la Universitatea din Leicester, Marea Britanie, a demonstrat ca muzica clasica redata in restaurante ii incurajeaza pe oameni sa cheltuiasca mai mult, sa fie mai generosi, deoarece ii face sa se simta mai importanti. Pe de alta parte, muzica pop are un efect invers, facandu-i pe clientii restaurantului sa cheltuiasca cu pana la 10% mai putin.

9. Efectul de intaietate

Potrivit unui studiu coreean, clientii restaurantelor comanda ceea ce le atrage prima data atentia din meniu. Astfel, multe restaurante pun cele mai profitabile produse in coltul din dreapta – sus. Se pare ca acela este primul locul in care privesc majoritatea clientilor. Aceasta strategie se bazeaza pe efectul de intaietate – oamenii isi aduc aminte mai bine produsele vazute la inceputul listei.

10. Limitarea optiunilor

Meniurile mai subtiri sunt mult mai eficiente pentru restaurante, pentru ca daca au mai putine feluri de mancare listate inseamna ca iti limiteaza optiunile si elimina frustrarea de a nu te putea hotari. Numarul optim de produse pentru fiecare meniu este de sase pentru fiecare categorie sau intre sapte si zece produse pe categorie in restaurantele mai high class. De asemenea, atunci cand ai mai putine feluri de mancare in meniu, te poti juca si cu preturile, in asa fel incat oricare ar fi alegerile facute de client, nota de plata de la final sa nu fie influentata prea mult.

Sursa articol: lifehack.org, businessinsider.comcbsnews.comdistractify.com