Investitia Restograf

16 Aprilie 2011 | Noutati

Intrebare ziarist: Cum ati ajuns la acest proiect? Cat ati investit? Il priviti ca pe o afacere?

Raspuns GB: Draga A, Restograf este, in primul rand, un proiect social si cultural si nu un business. Daca la un moment dat va capata o asemenea anvergura incat sa sa inceapa sa capete si o valoare comerciala, cu atat mai bine!

Ideea a pornit de la frustrarea unor oameni care sunt obligati sa manance zilnic la restaurant, adesea de 2 ori pe zi, si chiar de 3 sau de 4 ori (mi se intampla sa am 2 pranzuri si 2 cine la restaurant in aceeasi zi). Prin urmare, mancatul la restaurant devine o problema foarte serioasa pentru unii oameni, mai ales pentru cei din business cu care stau mereu de vorba si despre care am vazut ca se plang de aceleasi probleme. Prin urmare, ne-am hotarat sa facem noi ceva, sa nu mai stam cu maineile in san, MAI ALES ca am vazut din ce in ce mai multi oameni care s-au resemnat cu starea asta de lucruri si care au ajuns sa o confunde cu o inevitabila normalitate. Fara a exagera deloc, pot spune ca, dintr-un anumit punct de vedere, acesta e un proiect de tip “protectia consumatorului”, adica de “protectia mancatorilor la restaurant”… Practic, ii incurajam pe cai onesti si care depun eforturi sa faca lucrurile asa cum trebuie si ii penalizam cu toate mijloacele pe care le avem la indemana pe cei care cauta sa ne insele – in multe feluri, uneori fiind vorba de o impostura evidenta. Daca vom avea succes cu acest prim demers, cu obiective practice imediate, vom merge si mai departe si vom incerca sa-i redam actului gastronomic valoarea pe care noi credem ca trebuie sa o aiba, adica si cu dimensiunile sale culturale si sociale, care acum sunt considerate niste “mofturi” pe langa problema fundamentala a momentului (un fel de a spune, pentru ca “momentul” asta se tot lungeste de 50 de ani incoace…), si anume calitatea foarte proasta a mancarii din majoritatea restaurantelor bucurestene, calitate care atenteaza nu numai la buna noastra dispozitie si la “joie de vivre”, ci si direct la sanatatea noastra! Mai pe scurt spus, deci, o sa fim un fel de “sindicat al mancatorilor la restaurant” si o sa ne batem pentru “drepturile noastre” cu tot ce avem la indemana, asa cum ii sta bine oricarui sindicat… 🙂

Restograf se adreseaza, in primul rand, deci, oamenilor de business pentru care mancatul la restaurant e o treaba serioasa, ce poate avea chiar consecinte directe asupra afacerilor lor: se stie ca o masa buna ii apropie pe oameni, chiar si atunci cand acestia sunt niste “duri”. Adica la o masa buna sunt sanse mai mari sa faci afaceri bune, si invers… Obiectivul nostru e ca pana la sfarsitul anului cel putin 50% dintre oamenii de afaceri care isi propun sa aleaga un restaurant pentru o intalnire importanta sau un eveniment sa consulte Restograful pentru asta.

Eforturile noastre au fost destul de mari si ne asteapta cheltuieli de timp si de resurse inca si mai mari in continuare. Pana acum am inventariat 700 de localuri (din care aproape 600 de restaurante), cu fise de date pentru fiecare, cu poze etc. Am facut peste 6,000 de fotografii si am scris sute de texte si de articole. Pana la sfarsitul anului vom acoperi peste 1,000 de restaurante, ceea ce nu a facut nimeni pana acum.

Investitia de pana acum a depasit 20,000€, cu care am platit:

– firma care se ocupa de arhitectura si de strategie
– firma care a facut designul (partea grafica)
– firma care a facut partea tehnica (programarea)
– oamenii care au mers pe teren ca sa faca fisele restaurantelor si sa le faca pozele.

Dupa lansare, costurile noastre sunt cam de 2,500€/ luna si acopera:

– firma care se ocupa de strategia online
– o jumatate de programator care se ocupa de intretinerea site-ului si de dezvoltarile ulterioare (insa e posibil sa trecem la un programator full-time in curand)
– 1 angajat full-time + 2 jumatati (de cate ½ norma) pe partea de content (redactia).

Daca o sa reusim sa tinem costurile sub control si daca nu ne propunem sa facem dezvoltari spectaculoase, asa cum ne-au propus deja multi (sistem de rezervari online, versiuni pentru mobil, versiuni in limbi straine etc. etc.) nu o sa avem nevoie de surse de venit suplimentare, asa ca nu intentionam sa vindem publicitate sau altceva. Insa asta se poate schimba in cazul in care succesul nostru va depasi asteptarile…