McDonald’s nu invinge, dar nici nu se preda

1 August 2014 | Noutati

McDonalds everywhereTreaba nu merge neaparat prost pentru McDonald’s, dar nici nu duduie. In SUA, dupa primele 6 luni ale lui 2014, profitul companiei a scazut cu 1% fata de perioada similara din 2013. Sa mai zica cineva ca economia americana si-a revenit. In fine, probabil ca n-o sa mire pe nimeni faptul ca nici in Romania situatia lantului McDonald’s nu e mai roza.

Nu stim cu precizie care sunt rezultatele financiare ale gigantului american pe piata autohtona la jumatatea lui 2014, dar o stire de ultima ora ne da totusi un indiciu: McDonald’s cauta un antreprenor care sa preia, in sistem de franciza, tot businessul sau din Romania. Veti spune, ce noroc pe capul fericitului care “va mosteni” cele aproape 70 de localuri McDonald’s din Romania, o afacere de circa 100 de milioane de euro pe an si aproximativ 10% din piata romaneasca de restaurante! Poate ca da, dar poate ca nu…

Eu unul, am impresia ca investitorul care va prelua lantul McDonald’s din Romania va cumpara de fapt o combinatie intre un mar otravit si o gasca de aur. In sprijinul acestei afirmatii am si cateva argumente, ce-i drept circumstantiale, dar care merita totusi explorate.

In primul rand, piata restaurantelor din Romania este in stagnare de mai bine de un an si aceasta tendinta nu cred ca se va schimba prea curand. Cel care va prelua reteaua locala McDonald’s va trebui sa plateasca companiei mama din SUA o taxa lunara de franciza, indiferent de evolutia pietei. Cu alte cuvinte, va trebui sa fie un pasionat de mantagne-russe financiar. In al doilea rand, potentialul antreprenor va trebui sa faca ceea ce firma mama nu a mai facut de circa un an in Romania: sa renoveze restaurante vechi si sa deschida restaurante noi. Altfel spus, sa vina cu bani de-acasa. Iar in al treilea rand, nu este exclus ca scaderea profitului McDonald’s sa aiba o oarecare legatura si cu succesul nenumaratelor campanii de tip Jamie Oliver, de promovare a mancarii neprocesate industrial si a gatitului acasa. Cum emisiunile televizate de bucatarit par sa fie in topul audientelor, viitorul nu suna prea bine pentru mancarea de fast-food.

Oricare ar fi adevarul, e limpede ca McDonald’s nu va renunta la businessul sau din Romania, ci va incerca sa-l securizeze, micsorandu-si marja de profit si pasand elementele de risc in bratele unui antreprenor local. McDonald’s ramane, fara indoiala o investitie solida, dar, ca sa citez un analist financiar, exista o diferenta intre o investitie solida si una din care sa te imbogatesti.