Reguli pentru deschiderea teraselor: rezervările sunt obligatorii

1 iunie 2020 | Locuri cool

La terase se va merge cu rezervare, potrivit măsurilor de relaxare publicate vineri seară în Monitorul Oficial. Noile reguli pentru deschiderea teraselor mai impun și ca la aceeași masă să stea maximum patru persoane.

reguli pentru deschiderea teraselor cum este cea de la Stadio Union

Odată cu redeschiderea teraselor, autoritățile au venit și cu un nou set de reguli pe care trebuie să le respecte atât localurile, cât și oaspeții. Astfel, Ministerul Economiei, Ministerul Sănătății și ANSVSA au adoptat împreună un Ordin, publicat în Monitorul Oficial, prin care se stabilesc cerințele obligatorii de la 1 iunie.

Principalele reguli pentru deschiderea teraselor

Cele mai importante puncte se referă la faptul că la terase se va merge numai cu rezervare, astfel încât să se evite aglomerărileclienții trebuie înscriși într-un registru de rezervări, pentru ca în cazul apariţiei unei îmbolnăviri să poată fi făcută ancheta epidemiologică pornind de la date exacte.

De asemenea, mesele trebuie amplasate la o distanță de minim 2 metri, iar la aceeași masă vor sta maximum patru persoane, între care trebuie să existe o distanță de 1,5 m (excepție fac membrii aceleiași familii, care au același domiciliu). La fiecare masă va exista un set de solnițe, oliviere și meniu (acestea nu se pot pasa de la o masă la altă), care trebuie dezinfectate după ridicarea clienților de la masă. De asemenea, personalul care servește clienții va purta măști și mănuși.

În plus, proprietarii de terase trebuie să asigure distanța între angajați, iar curăţenia şi dezinfectarea cu produse biocide a spaţiilor, echipamentelor şi ustensilelor trebuie făcute frecvent. Se recomandă și stabilirea de circuite cu sens unic ce trebuie parcurse de clienți în interiorul terasei, astfel încât să se minimizeze contactele între clienți (de exemplu înspre și dinspre toaletă).

Măsuri de protecție a oaspeților

Potrivit comunicatului de presă emis de Ministerul Economiei, principalele măsuri de protecție a clienților sunt:

  • La intrare se va face un triaj observațional, iar accesul clienţilor cu simptome vizibile de infecție respiratorie va fi interzis;
  • Operatorii economici din sectorul alimentației publice se vor asigura că la intrare și la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide avizate, necesare dezinfectării mâinilor clienților, precum și informarea acestora cu privire la modul de utilizare;
  • Se recomandă stabilirea de circuite cu sens unic ce trebuie parcurse de clienți în interiorul terasei, astfel încât să se minimizeze contactele între clienți (exemplu: înspre și dinspre toaletă);
  • Se va interzice transferul meniurilor, solnițelor, olivierelor și a altor obiecte, de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienților de la o masă și, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosință;
  • Se asigură că la servirea mesei personalul va purta mască și mănuși, iar mănușile utilizate la servire nu vor fi utilizate la pregătirea mesei;
  • Se interzice consumul de produse în picioare, pentru a minimiza circulația clienților în interiorul terasei;
  • Se stabilește un număr de maxim 4 clienți care pot ocupa o masă, cu condiția respectării unei distanțe de 1,5 metri între persoane, excepție de la această regulă fac membrii aceleiași familii, care au același domiciliu;
  • Se asigură respectarea unei distanțe de minimum 2 metri între ocupanții meselor alăturate;
  • Ocuparea locurilor se va face cu rezervare anterioară, astfel încât să se evite aglomerările la intrarea în unitate și să se faciliteze ancheta epidemiologică în cazul apariției unui caz de îmbolnăvire între clienții localului;
  • Va exista, totodată, un registru de evidență a rezervărilor clienților, astfel încât în cazul apariției un caz de îmbolvnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul clienților unității de alimentație, să existe date concrete pe baza cărora să se poată efectua ancheta epidemiologică;
  • Se asigură că se efectuează dezinfecția meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide care necesită un timp minim de contact, avizate de Comisia Națională pentru Produse Biocide.

Reguli pentru desfășurarea activității

Pe lângă regulile care se referă la oaspeții de la terasă, proprietarii trebuie să respecte și alte cerințe legate de reluarea activității. Printre acestea se numără măsuri precum:

  • Verificarea stării de întreţinere a tuturor spaţiilor, echipamentelor şi ustensilelor necesare pentru desfăşurarea activităţii;
  • Revizuirea planurilor de igienizare şi dezinfecţie și întocmirea unui plan de prevenire a îmbolnăvirii cu COVID-19 – planul trebuie să cuprindă o evaluare completă a riscurilor ce pot apărea, precum și măsurile ce trebuie urmate. Va trebui desemnată o persoană care să implementeze acest plan și trebuie păstrate documente care să ateste implementarea măsurilor de siguranță care au fost luate;
  • Reinstruirea, sub semnătură, a personalului privind regulile de igienă ce trebuie respectate;
  • Triajul observațional al angajaților odată cu sosirea lor la muncă și supravegherea stării lor de sănătate. Celor care care prezintă simptome de boală li se va interzice accesul, iar dacă sunt deja la serviciu, vor fi trimiși acasă;
  • Trebuie luate măsuri de distanțare între angajați sau măsuri alternative de protecție (limitarea numărului de angajați, distanțarea stațiilor de lucru, furnizarea de echipamente de protecție precum măști, viziere, combinezoane etc.);
  • Trebuie reorganizate circuitele de producţie şi livrare, unde este cazul;
  • Curățarea și dezinfectarea frecventă, pe bază de proceduri documentate, a tuturor spațiilor, echipamentelor și ustensilelor utilizate;
  • În unitățile cu plata la casa de marcat se vor instala panouri de protecție de plexiglass. De preferat, se va încuraja însă plata cu cardul;
  • În cazul în care există suspiciuni sau cazuri confirmate de COVID-19, trebuie informată direcția de sănătate publică.

Autoritățile atrag atenția că inspectorii vor derula, în perioada următoare, controale pentru verificarea operatorilor din domeniu. „Acolo unde ca urmare a controalelor oficiale se constată nereguli grave care periclitează sănătatea cetățenilor, neglijență sau chiar dispreț față de prevederile legale, se vor aplica sancțiuni, care pot merge până la suspendarea unității respective”, au declarat reprezentanții ANSVSA.

Despre registrul rezervărilor

Așa cum spuneam, oricine merge la terasă trebuie să își facă rezervare, iar localurile trebuie să păstreze evidența acestora într-un registru de rezervări. Ce înseamnă însă acest lucru din punct de vedere GDPR, ținând cont că vorbim de prelucrarea datelor cu caracter personal? 

Tudor Galoș, consultant de business și de marketing, explica pe blogul său că în local trebuie să existe afișată o notificare prin care oaspeții să fie informați de prelucrarea datelor cu caracter personal, care sunt acele date (nume, prenume, număr de telefon), cât timp vor fi stocate, cine are acces la ele și are sunt drepturile clientului. „Nu puteți folosi aceste date pentru a-i băga pe clienți în newslettere, campanii SMS etc. Dacă vreți să o faceți, aveți nevoie de un alt temei legal”, specifică Tudor Galoș. „Operatorul are obligația de a verifica corectitudinea datelor date de către cel care face rezervarea. Numărul de telefon fiind aici cel mai important, putem fie să îl sunăm înapoi pe cel care face rezervarea pentru confirmare, fie să îi dăm un cod SMS, fie să folosim un operator de rezervări de restaurante etc. Confirmarea rezervării = confirmarea telefonului! Dacă prelucrăm și nume și prenume, putem să cerem să vedem (nu să stocăm, nu să copiem) un act de identitate pentru a verifica exactitatea datelor”, explică consultantul pe blogul său.

La registrul de rezervări nu poate avea acces oricine, ci numai un număr limitat de persoane, special însărcinate cu acest lucru. În cazul în care, la un control, acest registru lipsește, autoritățile vor aplica sancțiuni, care pot merge până la suspendarea unității respective.

Prin Restograf, localurile pot gestiona ușor orice tip de rezervare primită (online, aplicații mobile, widget, e-mail, rețele sociale, telefonice etc.) și au acces la o Carte de Oaspeți digitală, care conține datele oaspeților (nume, telefon, data nașterii etc.). Astfel, registrul de rezervări este în siguranță tot timpul, iar soluția este una modernă și eficientă – fără pix și hârtie sau tabele în excel!


Citește și alte articole, pe aceeași temă: